Conținutul jurnalistic ar urma să fie protejat de Parlamentul European

cristian.coman
29 iunie 2018, 14:31 actualizat acum un an

Toți cei 751 de parlamentari europeni vor decide la Strasbourg, pe 5 iulie, prin vot, dacă aprobă Directiva privind Drepturile de autor pe Piața Unică Digitală.  De fapt, vor fi supuse votului cele mai disputate articole care vizează drepturile de autor, recunoașterea drepturilor conexe ale editorilor de presă (publishers). Acest vot va deschide perspectiva obținerii drepturilor pe care editorii de presă – companiile care editează conținut original -  încearcă de ani de le zile să le obțină.

Parlamentarii europeni au o alegere care nu pare deloc complicată: optează pentru a oferi publisher-ilor drepturi de tipul celor pe care le au producătorii de muzică, de filme și de televiziune? Sau aleg ca piața să fie distorsionată la nivelul veniturilor de distribuitorii de conținut, platformele digitale, în detrimentul celui care realizează conținutul?

Prezente la Dezbaterea stiricurate.ro – de la Bruxelles, via skype - Alina Popescu, consultant afaceri europene  European Publishers Council și Miruna Herovanu, consultant afaceri europene News Media Europe, spun că din totalul veniturilor obținute pe piața presei online, 70% din venituri revin distribuitorilor de conținut și numai 30% celor care produc acest conținut.

Este o situație paradoxală. Cu toate că articolele de presă sunt mai citite ca niciodată, o dată cu trecerea rapidă spre serviciile digitale și online pierderile suferite de industria presei au crescut.

Presa din toată Uniunea Europeană, bloggingul, editorii de presă digitală, orice companie care folosește un agregator de informație sau are propriul conținut, dar și utilizatorii individuali – cei care citesc articole, postează pe rețelele sociale sau caută pur și simplu informații pe internet vor fi interesați de rezultatul votului, din perspectivă diferită.

Specialiștii atrag atenția asupra unui lucru important de știut: presa, de fapt conținutul original din presă și difuzat online sau print se realizează cu cheltuieli. Toate cheltuielile legate de salarii, deplasări, utilități, abonamente la agenții, telefonie mobilă - funcționarea de zi cu zi a redacțiilor – se acoperă din publicitatea aferentă campaniilor sau numărului de accesări și vizionari ale articolelor. Dar, în măsura în care conținutul propriu produs de editori este distribuit de alte companii pe internet fără licență sau prin preluarea unei părți importante de conținut ÎN MOD GRATUIT – redacția nu poate valorifica acel conținut decât la un nivel scăzut. De exemplu, dacă cititorul vede esența unui articol pe un site, puțin probabil că ar da „click” să deschidă site-ul original.

Sau, dacă privim altfel, situația din prezent va duce la scăderea dramatică a posibilității realizării unei prese corecte, documentate, pentru că scăderea resurselor financiare va afecta conținutul. Iar fără reglementare pe piața digitală, cei care vor avea de pierdut vor fi consumatorii de presă. 

Iată ce spun Alina Popescu și Miruna Herovanu, la Dezbarea stiricurate.ro.   

„Aș îndrăzni să spun că dacă editorilor de presă nu li se acordă un drept propriu ca să poată negocia aceste licențe cu marii agregatori de presă și marile platforme, din cauza faptului că editorii de presă pierd bani de aproximativ 10 ani, s-ar putea să vedem efectul în care tot ceea ce însemnă conținut de presă se va scunde în spatele unui abonament.  Pentru că conținutul trebuie cumva monetizat. Și dacă nu mai poate fi oferit la modul gratuit, cum e acum, pentru utilizatori, probabil că, îmi imaginez, va deveni un fel de produs de lux. Introducerea acestui drept evită această situație. În sensul în care dacă avem posibilitatea de a negocia niște prețuri cu exact distribuitorii de conținut de presă, care distribuie acest conținut numai în condițiile dictate de ei, atunci vom putea să continuăm să oferim conținutul de presă ca și până acum. ”, spune Miruna Herovanu, consultant afaceri europene News Media Europe.

„De asemenea, editorii de presă au înțeles că userii nu sunt pregătiți, utilizatorii nu sunt pregătiți să plătească pentru conținut, dar au apărut agregatori de presă sau alții care se folosesc de acest conținut și acest conținut are un plus de valoare adăugată pentru că și ei fac bani pe seama asta. Din advtertising, din data. Și atunci dacă utilizatorii nu sunt pregătiți să plătească pentru conținut, decât la cei mai mari editori de presă care își permit să pună conținutul în spatele un paywall (filtru condiționat de plată), atunci cineva trebuie să plătească pentru acest conținut. ”, afirmă Alina Popescu , consultant afaceri europene  European Publishers Council.

Specialiștii spun așadar că utilizatorii obișnuiți – cei care accesează site-uri sau share-uiesc linkuri și informații NU VOR AVEA DE SUFERIT. Ideea respectării drepturilor conexe ale publisher-ilor nu înseamnă că omul obișnuit trebuie să plătească sau că accesul la informație va scădea prin motoarele de căutare sau acces direct. De fapt, intenția este o redistribuire echitabilă a veniturilor pe piața digitală între editori și distribuitori, adică marile platforme digitale.

Adoptarea acestui drept pentru editori (publishers) este un pas care ar avantaja presa, deoarece va proteja sute de mii de locuri de muncă din toată Uniunea Europenă si va crea unele noi pe piața media cu ajutorul noilor venituri obtinute de la platformele digitale care refolosesc continutul editorilor de presă în mod gratuit.

De celalaltă parte, lobby-ul vine din partea agregatorilor de știri și mai ales a distribuitorilor și marilor platforme digitale, care, în mod evident, se împotrivesc schimbării destinației chiar și a unei părți din venituri.

Alina Popescu și Miruna Herovanu elimină temerile utililizatorilor:

-utilizatorii vor putea share-ui linkurile articolelor de presă, ca și până acum

-informația obținută prin motoarele de căutare nu va avea de suferit

-agregatorii de conținut vor lua lincențe pentru conținutul original difuzat, dar asta nu va afecta utilizatorul

Reamintim că pe 20 iunie, Comisia pentru Afaceri Juridice (JURI) din Parlamentul European a adoptat Raportul referitor la propunerea de Directivă privind Dreptul de Autor in Piata Unică Digitală, care conține și adoptarea unui drept conex pentru editorii de presa in Articolul 11.  Dacă va obține votul majorității, proiectul de directivă va intra în negocierile tripartite – comisia parlamentară JURI, Comisia Europeană și Consiliul European, pentru definitivarea conținutului final al Directivei.