Claudiu Săftoiu: „Educaţia, contractele clare şi legislaţia fermă pot face din reţelele sociale un ecosistem fără interese ascunse”

Oana Tonca
23 martie 2018, 17:52 actualizat acum un an

Scandalul Cambridge Analytica - Facebook ridică semene serioase de întrebare legate de protecția datelor personale pe reţelele de socializare. Un scandal global, care s-a transformat într-o criză de încredere. Scandalul pune “tunurile” pe întreaga filosofie legată de campaniile electorale. Firma britanică s-a folosit de o aplicație pentru un test de personalitate lansat pe Facebook. Datele strânse de la utilizatori ar fi fost de fapt folosite pentru a influența alegerile în SUA. Un activist pentru transparenţă a dezvăluit că firma Cambridge Analytica a folosit fraudulos profilurile Facebook pentru a trimite mesaje politice personalizate către 50.000.000 de americani. Preşedintele Parlamentului European a cerut luni iniţierea unei investigaţii în cazul Facebook, pentru a se clarifica implicarea Facebook – Cambridge Analytica şi în referendumul pentru Brexit.

 Claudiu Săftoiu, editorialist Libertatea, spune că datele personale au devenit monedă forte în această lume a informaţiei globalizate. Pentru ca nici firmele care profită de vulnerabilităţile reţelelor şi nici “trolii” – cum au fost cei din Rusia în timpul alegerilor americane – să nu îşi atingă scopurile ascunse, Claudiu Săftoiu consideră că sunt necesare trei lucruri: o educaţie a utilizatorului (poate de la 14-15 ani), o mai mare acurateţe contractuală între platformele social media şi firmele care solicită acces în reţea, precum şi o legislaţie coerentă la nivel global. Marele avantaj sau dezavantaj, depinde de unde priveşti, a social media este că se reinventează permanent, spune Claudiu Săftoiu la Dezbaterea stiricurate.ro