Economia comportamentală. Despre bani, la sentiment

Oana Dusmanescu
Oana Dusmanescu
13 noiembrie 2018, 14:46 actualizat acum un an
    Economia comportamentală. Despre bani, la sentiment

Economia comportamentală e o știință nouă, care încearcă să ne învețe că toate greșelile repetate și deciziile iraționale întâlnite în relația noastră cu finanțele își au originile, de fapt, hăt-hăt departe, în psihologie și evoluționism.

Reprezintă un teren neexplorat, dar foarte explorabil, încercând să treacă prin filtrul emoțiilor fenomene ca economisirea (pe care mulți dintre noi o vedem ca pe o plată, adică o obligație, de aceea o amânăm) și să explice de ce pierderea de bani ne doare mai mult decât ne bucură câștigul lor.

”Economia comportamentală completează economia obiectivă pe partea emoțională și impulsivă a acesteia”, a spus Rodica Ianole, conferențiar universitar, la prima întâlnire a BCR Expert Hub. De aceea, educația financiară ajută mult, pentru că modelează autocontrolul și gândirea critică în modul de gestionare a banilor, după cum și la definirea stărilor de siguranță și anxietate financiară.

”Tehnologia modernă joacă un rol subtanțial în economia comportamentală”, a explicat Dan Petre (D&D Research), care a venit cu o cifră îngrijorătoare: stăm câte 6,5 ore în medie zilnic pe FB și Google, instrumente care ne aduc soluții imediate. ”De aceea ne așteptăm ca relația cu banca să fie la fel de rapidă și de facilă”.

Ce au mai constatat cei care studiază economia comportamentală:

- în România, educația financiară începe când copilul împlinește 14 ani. Ideal ar fi la 4-5 ani. ”Copilul preșcolar înțelege foarte bine ideile de troc și economisire”, a spus Laura Mihăilă, Head of Marketing BCR.

- tot în țara noastră, a încetat alergarea după câștiguri instantanee – oamenii au înțeles că e mai degrabă un proces lent.

- poate nu credeați, dar femeile sunt cele care economisesc mai mult, sunt mai responsabile. La fel, femeile antreprenor tind să-și gestioneze mai chizbuit afacerile.

- shoppingul impulsiv, inclusiv cel online, e mai degrabă al domnilor, nu al doamnelor. Femeile cumpără des, dar plătind sume mici. Bărbații sunt mai înclinați spre electronice și electrocasnice, de aceea facturile lor sunt mai mari.

- în România, în continuare a fi proprietar de casă e considerată investiția supremă – din cultură și comunism. 97 la sută dintre românii cu adăpost sunt proprietari, unul dintre cele mai mari procente din toată lumea.

- în materie de bani și de bunăstare în general, românii sunt optimiști, dar nu realiști. Majoritatea cred că România o va lua la vale, dar lor, personal, le va merge incredibil de bine.

- 40 la sută dintre români nu au nicio relație cu vreo bancă. În Ungaria, de pildă, bancarizarea se ridică la 90 la sută.

În anul 2017, Premiul Nobel s-a dus la americanul Richard H. Thaler, pentru contribuția sa la studiul și dezvoltarea economiei comportamentale, o recunoaștere a unei științe care amestecă finanțele și apropierea umană.