Studiu: Consumul de știri scade pe facebook, iar fake news e conștientizat

Maria Andries
Maria Andries
18 iunie 2018, 12:41 actualizat acum un an
    Studiu: Consumul de știri scade pe facebook, iar fake news e conștientizat

Reuters Initiative și FJSC au prezentat cel mai mare studiu privind consumul de informație și opinie al publicului digital din 37 de țări. În România, eșantionul a conținut 2.048 de persoane chestionate, iar comunicarea a fost făcută de Raluca Radu, profesor la FJSC și raportor pentru România.

Pentru România a crescut consumul de pe siteurile agregatoare de știri. 83 la sută dintre respondenți consumă informații de pe Internet. În fiecare săptămână un utilizator folosește între 6 și 10 surse de știri simultan. 

Libertatea online se află în primele 10 ca sursă de informație online în România, aleasă de 20 la sută dintre cei chestionați.

Doar 11 la sută dintre români au declarat ca plătesc pentru știrile online, în scădere cu două procente față de anul trecut.

În schimb, interesul românilor față de fenomenul fake news a crescut, 60 la sută dintre cei chestionați spunând că sunt atenți la acest aspect. Românii se declară expuși la acest fenomen într-o proporție mare, de 38 la sută, dar e capabil să identifice cauze politice și economice ca sursă pentru acest trend.

 

La nivelul întregului mapamond, s-a constat scăderea consumului de știri pe Facebook și Twitter și creșterea gradului de încredere și de analiză a informațiilor mai degrabă pe grupuri închise sau pe diverse mesagerii – Facebook Messenger, Whatsapp. Este primul an din șase în care se observă acest declin. Cu toate acestea, în România, Facebook este în continuare principala rețea de știri – 69 la sută.

  

În privința libertății de exprimare, cei care au realizat studiul au constatat că în state precum Turcia, Malaysia sau Hong Kong 65 la sută dintre oameni sunt precauți sau chiar se abțin când vine vorba de a posta opinii legate de politică. La polul opus stau țări ca SUA sau Norvegia, unde teama de repercusiuni este aproape inexistentă.

Potrivit Oxford University, cea mai mare încredere în presă se înregistrează în Finlanda. Dintre cele 37 de țări analizate, România e pe locul 17. În general, publicul percepe o dependență prea mare a redacțiilor de sursele de presiune politice și economice.