Mai albă ca zăpada, mai lucioasă ca hârtia

Maria Andries
31 August 2018, 15:57 actualizat acum 3 ani
    Mai albă ca zăpada, mai lucioasă ca hârtia

Un cuvânt strecurat în explicațiile la poza cu Elena Udrea însărcinată a devenit subiect de polemică. Femeia din fotografie se află „în exil”, anunța prima pagină a revistei VIVA. Cuvințelul ăsta, exil, nu avea ce căuta acolo.

Totuși, se discută despre el. Nu mai era nimic de discutat dacă, de pildă, lângă pozele de la mitingul din 10 august apăreau explicații lămuritoare ca: „Jandarmi aplicând tratamente cu aerosoli protestatarilor” sau „Din pricina ceții dese, unii jandarmi au intrat în coliziune cu protestatarii”. Astfel de explicații nu diferă, în esență, de ce a scris Viva lângă pictorialul din Costa Rica.  Nu poți să judeci imaginile separat de cuvinte, iar textul e pe lângă.

Judeci întregul, produsul jurnalistic.

Orice iese pe porțile unui trust de presă e presă, nu literatură de consum, și trebuie să respecte regulile necesare și suficiente, astfel încât să nu treacă granița mereu ademenitoare spre PR și publicitate.

Treaba de căpătâi a presei e să informeze. Informația e materia primă a jurnalismului, așa cum făina e materia primă a brutarului. Să prezinți un personaj omițând o informație esențială despre el, mai rău, să-l prezinți înălbindu-i cartea de vizită, să afirmi că e o exilată (de ce nu o refugiată juridic?), nu o condamnată penal, dată în urmărire internațională, nu e doar un eufemism. E un derapaj.

La ce rezistă cititorii Viva

Sigur, informația despre condamnarea Elenei Udrea nu era vreun secret. Revista Viva a romanțat-o. Nu din rațiuni de entertainment, pentru a-și relaxa publicul, pentru a-i feri privirea de asperitățile vieții reale. N-avea rost, știe toată România de peripețiile penale ale fostului ministru.

 Impresia e că nu sensibilitatea publicului o menajează coperta, ci imaginea Elenei Udrea. Viva nu încearcă să “vândă” graviditatea unei vedete, ci versiunea glorificată a unui politician condamnat penal, care imită gesturile vedetelor de la Hollywood și pozează însărcinată. Apoi trimite poza spre publicare.

O altă regulă a presei e să te întrebi, constant, cui te adresezi. Pentru cine scriu, pentru cine fac poze, pentru cine filmez, pentru cine public? Revista Viva publică, în principal, pentru femei între 25-45 de ani, din mediul urban, cu studii superioare, femei cu venituri medii sau peste medie, care lucrează la privat și care plătesc taxe la stat. Femei, dar și bărbați tineri, din middle-class, persoane bine informate în domeniul artelor și culturii. Ce caută acești oameni în paginile revistei? Informații despre celebrități, pentru a se destinde și a se inspira din stilul lor de viață.

Elena Udrea este o celebritate, dar o celebritate de un anumit tip. Și nu e tocmai un model de urmat, dacă n-ai prieteni în America Centrală. În fine, să zicem că modelele reprezintă o chesiune de gusturi.

Însă publicul revistei Viva vă pare cunoscut? Parcă l-ați mai văzut undeva. A apărut și el în poze pe prima pagină. În pozele de la protestele din Piața Victoriei. Profilul românilor Rezist, așa cum apare el într-un sondaj realizat de Centrul de Studii în Idei Politice, seamănă leit cu profilul cititorului Viva: studii superioare (78 la sută), 25-44 de ani (70 la sută), lucrează în mediul privat (90 la sută). 54 la sută dintre acești români cred că marea problemă a țării e corupția, 21 la sută sunt ferm împotriva noilor legi ale justiției.

Iată pentru cine a publicat Viva fotografiile Elenei Udrea, condamnată pentru fapte de corupție, în postură de “exilată”.

Da, oamenii nu caută politică în paginile revistelor, dar să titrezi că un condamnat penal e un exilat nu înseamnă că nu faci politică. Dimpotrivă. Indică o poziționare destul de clară de o anumită parte a baricadei. Și o manieră deloc jurnalistică de tratare a realității. Nu e informare, e spălare.

Pozele cu Udrea gravidă, dacă sunt autentice, prezintă interes pentru o parte a publicului. Dar nu pot fi judecate separat, ci împreună cu restul copertei. Împreună cu textul. Iar coperta respectivă nu poate fi lecturată izolat de contextul în care trăiesc, muncesc, plătesc taxe și protestează cititorii Viva. Câștigul în popularitate e de moment, pierderea încrederii publicului, încredere atât de greu de obținut, e pe termen lung.

La urma urmei, e minima formă de respect pentru cititorii tăi, să ții cont de valorile lor, nu să glorifici personajele care îi scot în piață.

PS Redactorul-șef al revistei Viva și-a cerut scuze publice pentru că a folosit "în mod inadecvat termenul exil" pe coperta cu Elena Udrea.