Șantierul Cucu: bani puțini și mult de lucru

Maria Andries
Maria Andries
16 iunie 2018, 09:51 actualizat acum un an

Reportaj de pe şantierul unde se construiesc ultimii 3,3 kilometri din tronsonul care leagă A3 de Capitală

„Ce lucraţi aici?”, „Habar n-am. Eu am venit de o săptămână, să dau la lopată”. Din fundul gropii, omul îşi trage şapca pe ceafă. „Întrebaţi-l pe el”. Arată spre un coleg, cu vestă fosforescentă. „Păi, de ce să mă întrebe pe mine? Nu sunt şeful”. „N-aveţi şef de echipă?”, „N-avem, dar avem şefi la şantier, îi găsiţi acolo, la barăci”. Barăcile sunt la vreun kilometru în faţă.

Pasajul Petricani – Şoseaua de Centură: prea multă apă, prea puţini bani

„Şi câţi muncitori sunteţi?”, „Nu ştiu, vreo zece, poate mai mulţi”. La început, au lucrat mai mulţi aici, în jur de o sută de oameni. Între timp, în aşteptarea exproprierilor şi finanţării, au fost trimişi pe alte şantiere. Muncitorii primesc masa şi cazarea în cămine, de la firmă. Uneori, după pauza de prânz, sunt testaţi cu fiola, pentru alcoolemie.

Inundaţie şi insolvenţe

Trei lucrători sapă o groapă. Mai încolo, un alt muncitor păzeşte pompele care trag apa. Şantierul a fost inundat, după o ploaie torenţială. Un buldozer stă parcat pe mijlocul drumului. Şoferul coboară şi se uită lung la balta gălbuie. „De când lucraţi aici?”, „De trei zile, m-au chemat să mă pun cablurile. Dar vedeţi apa, ne-a inundat, nu mai putem înainta... Şi au găsit şi o problemă la un picior al podului. Asta e, ca-n România...”.

Șantierul Cucu: bani puțini și mult de lucru

În decembrie 2015, a fost contractată realizarea ultimilor 3,3 kilometri care să lege A3 de Capitală. În jur de 30 de milioane de euro (129.180.727,51 lei fără TVA) costă lucrarea, încredinţată asocierii între grecii de la Aktor SA şi Euroconstruct Trading 98 SRL.

„Au venit, au dat faliment, au plecat”

Autostrada Urbană, adică pasajul dintre Şoseaua Petricani şi Şoseaua de Centură, ar face mai respirabil traficul la periferia Bucureştiului. Data de începere a lucrărilor, conform site-ului Companiei Naţionale de Infrastructuri Rutiere, este 1 februarie 2016. De atunci  s-au întâmplat multe. Primăria Bucureşti a întârziat cu exproprierile, iar unul dintre realizatori, Euroconstruct Trading 98, a intrat în insolvenţă, la propria cerere, în februarie 2018. Motivul invocat: n-a primit banii pentru lucrările efectuate. E vorba, în majoritate, de plăţi de la Ministerul Transporturilor.

„Eu am fost primul muncitor venit pe acest şantier”, spune Vasile M.. Are în jur de 60 de ani, faţa arsă de soare, fără expresie. E betonist de meserie. Mănâncă un sendviş, la umbra unui camion, până se evacuează apa. A lucrat şi la Autostrada Bucureşti – Ploieşti, în 2011. Pe şantierul de la Petricani, a văzut firmele venind şi plecând. „Când va fi gata? Nu e treaba mea. Dar vă spun atât: nu e gata pentru că nu sunt bani. Unii au dat faliment şi-au plecat. Că n-au avut bani, nu i-a plătit cine trebuia să-i plătească. Au rămas doar grecii”. 

Mina de fier vechi

Şantierul pare, în mare parte, părăsit. Doar înspre Strada Popasului, Voluntari, se aude zgomot de basculante. Pe un drumeag de pietriş, paralel cu podul, trece agale un bătrân cu o bicicletă şi un câine. E Marin V., agent de pază plătit de Primăria Voluntari. „Au păpat banii”, spune el, oprindu-se, cu chef de vorbă. „Acum grecul a dat bani din buzunarul lui. Să-l vedeţi cum umblă ca nebunul încoace şi-ncolo pe şantier... Şi când a văzut că s-a şi inundat... Dă bani de la el...”

Şantierul nu are pază, adaugă nea Marin. Noaptea vin hoţii de fier vechi şi se aprovizionează cu ce găsesc mai de soi. „La zece milioane, cât am salariu, nu mă bag. Mi-au zis că-mi dau în cap, dacă mă bag”.

În proiectul de buget pe 2018, Guvernul României a alocat pentru finalizarea lucrărilor pe acest tronson doar un sfert din cât trebuia: 20 de milioane de lei din necesarul de 80 de milioane de lei. În prezent, conform CNADR, proiectul e finalizat în proporţie de 74,90 la sută şi finanţat în proporţie de 45,83 la sută.

Aktor SA: „Avem clauze de confidenţialitate”

„Ionuţ Vasilescu este numele meu, cu ce vă pot ajuta?”. SSM-istul şantierului, responsabilul cu securitatea, iese vigilent în uşa barăcii. Mergem la şeful lui, şeful de şantier, care stă ghemuit ca Gulliver într-o chicinetă de birou, cu perdeluţe, ticsită de hârtii.

Şeful refuză, foarte politicos, aproape jenat, să-şi spună numele. „Întrebaţi la CNAIR despre proiect”. Are cămasă albă, pantaloni cu dungă şi vorbeşte română rar, cu accent, dar impecabil. El e „grecul” de la Aktor SA. „Avem clauze de confidenţialitate cu ei, nu putem să vorbim cu presa despre proiect”. „Nici măcar când va fi gata nu puteţi spune? Sunteţi constructorii”. „Va fi gata până la sfârşitul acestui an, atât”. După noiembrie 2017, iunie 2018, august 2018 (avansate de Ministerul Transporturilor), acesta este al patrulea termen fixat pentru cei 3,3 kilometri de chin care ar face fericiţi sute de mii de şoferi.

Reprezentanţii CNAIR n-au putut fi contactaţi, pe numerele puse la dispoziţia publicului, pe site-ul oficial, până la publicarea acestui articol.

 “Proiect: Autostrada Bucureşti – Braşov, Tronson Bucureşti – Ploieşti, sector km 0+000 – km 3+325

Observaţii – probleme: nerelocarea celor două linii de energie apartinând E-Distribuţie Muntenia, exproprierea terenurile neexpropriate – 8 imobile

sursa: www.cnadr.ro