Prea ca la București: “Canalizare? Asfalt? Niciodată!”

Maria Andries
19 august 2018, 10:48 actualizat acum un an
    Prea ca la București: “Canalizare? Asfalt? Niciodată!”

Primarul Capitalei vrea o majorare de capital de 12,7 milioane de lei la Compania Municipală Iluminat Public București SA. Din această sumă, jumătate ar urma să fie folosită pentru iuminatul festiv.

Capitala are în jur de 200 de străzi de pământ, dintre care unele nu au nici canalizare. PMB are în administrare 56 dintre aceste străzi. În luna februarie, edilul Gabriela Firea a anunțat că alocă 450 demilioane de lei pentru asfaltarea sau modernizarea unor artere.  

De pildă, pentru Strada Rachetei, din cartierul Rahova, PMB a alocat 650.000 de lei. Strada Rachetei are trei numere, trei case, e betonată și înconjurată de blocuri cu zece etaje. În schimb, pentru Strada Mavrogheni, PMB a alocat mai puțini bani, 580.000 de lei.

 

Covor de asfalt? Nu, perdele de beculețe

Strada Mavrogheni e o stradă de pământ care dă direct în Bulevardul Unirii. Se află lângă Spitalul Colțea, în Centrul Vechi, zonă intens colindată de turiști.  Vara e pe sfârșite și nici urmă de asfalt pe Mavrogheni. Pe stradă se află un hostel, care are un petic de mochetă verde la intrare, și un pub. În rest, totul e ca acum o sută de ani: praf, pietriș, pietre sparte, pe care să pășești când plouă.

Prea ca la București: “Canalizare? Asfalt? Niciodată!”

Strada Ghidigeni, din zona Prelungirea Ghencea,  n-a fost niciodată asfaltată și nici nu se află pe lista cu străzi care ar trebui modernizate anul ăsta.  “De fiecare data când sunt alegeri vin toți și ne promit. Apoi așteptăm degeaba, ca proștii”, spune Adina, dând cu mătura prin fața porții. Strada nu are nici canalizare, “nici nu va avea vreodată, cei de la Apa Nova au spus că trece pe acolo o mare conductă și nu pot săpa pe lângă”.

În spatele caselor, lipit de ele, se ridică un complex imobiliar. Și dezvoltatorul le-a promis locuitorilor de pe Ghidigeni că îi leagă la rețeaua de apă. Dar când a terminat construcția, a ridicat un panou, să separe casele de blocurile lui și asta a fost. “Vedeți? Balcoanele dau în curtea noastră. Cine i-o fi lăsat să construiască așa?’”.

Acum câteva luni, pe Ghidigeni a fost turnat un covor de pietriș amestecat cu smoală. S-a și acoperit de gropi, a trebuit cârpit, gropile au fost umplute cu resturi de cărămidă. “Mai rău au făcut, acum apa nu mai intră în pământ, se scurge în curțile noastre. Puteau și ei să sape niște șanțuri, niște rigole, să dreneze apa. Pe soacra mea, care stă alături, o inundă la fiecare ploaie mai mare. Mereu vin pompierii. La părinții mei, la țară, strada arată mult mai bine”, povestește Adina.

Prea ca la București: “Canalizare? Asfalt? Niciodată!”

 

Linia, modernizată într-o dungă

Când spui străzi de pământ în București, te gândești la periferie, la zonele de case care se întind spre suburbie. Dar nu, străzi de pământ se află și în buricul târgului. Strada Liniei, din Lujerului, e la câteva sute de metri de Plaza România. Se găsește pe lista PMB, cu 19,7 milioane de lei alocați.

“Pietrișul ăsta l-am pus eu, că intrai în noroi până în gât, iar bitumul ăla l-a turnat băiatul de alături, dezvoltatorul. De la primărie n-a venit nimeni”. Nicu P. stă pe scăunel, lângă o rulotă, în fața unor blocuri în construcție. Așteaptă clienți pentru apartamente.

Strada Liniei e străbătută de o linie de cale ferată dezafectată, năpădită de buruieni. Proprietarul unei benzinării a turnat ciment pe câțiva metri pătrați. A pus barieră, cu semn: Proprietate privată. Acces rezervat cliențiilor. Alături e o parcare, tot privată: un întreprinzător a pus un strat subțire de asfalt și câteva borduri. În rest, pământ, rugină și nalbă.

Prea ca la București: “Canalizare? Asfalt? Niciodată!”

Iluminatul ar trebui să fie extrem de festiv, pe astfel de străzi, mai ales în sezonul rece, astfel încât  bucureștenii să nu rămână împotmoliți.

Și mai sunt, desigur, aleile neasfaltate din Ferentari, zona Tunsu Petre. Numai o minune a iepurașului de Paști ar putea aduce pe acolo binefacerile urbanizării.